Greusslich Contemporary has new web site!
Please follow: https://greusslich-contemporary.de

/ Archive

Press Release in German / English / Español:

Bettina Hutschek

“Zweifel am Begriff der Wahrheit”

15.12.13−1.2.14

Greusslich Contemporary freut sich, herzlich zur ersten Einzelausstellung von Bettina Hutschek einladen zu können. Sie zeigt im Hauptraum eine neue Videoarbeit mit einer Installation aus Porzellanfiguren, in der sie eine bretonische Legende, die in einer christlich-maskulin beherrschten Version überliefert ist, durch Verschiebung der Erzählperspektive neu interpretiert. Dabei eröffnet Hutschek poetisch einen neuen Blick auf die Legende „La ville d’Ys/ Die Stadt Ys“ (dt./engl.), die den Wechsel von Paganismus zu Christentum versinnbildlicht und somit eigentlich für einen Kampf von Ideologien steht. Bettina Hutschek rüttelt, wie in so vielen ihrer Arbeiten, an den Inhalten bestehender Versionen von Informationsvermittlung und ermutigt zur Infragestellung von vermeintlichen Sinnzusammenhängen und bestehenden Theorien.

Inhalt der Legende ist, dass die Stadt Ys für ihr sündiges Verhalten von Gott zur Strafe überflutet wird. Eine Frau soll federführend für die Sünden und schuld an der Naturkatastrophe gewesen sein, bekommt aber erst bei Bettina Hutschek eine Stimme. Ergänzend hat Hutschek Porzellanfiguren zu Hauptprotagonisten der neu erzählten Geschichte malerisch umgedeutet; deren Formen stammen aus dem Repertoire der Manufaktur Henriot Quimper, (Quimper/ Frankreich), in deren Gegend die Legende lokalisiert wird.



Alma Mater (ZNS), 2013, bemalte Keramik, 12,5 x 4 x 3,8 cm



Alma Mater (ZNS), 2013, bemalte Keramik, 12,5 x 4 x 3,8 cm



Alma Mater (ZNS), 2013, bemalte Keramik, 12,5 x 4 x 3,8 cm



Alma Mater (ZNS), 2013, bemalte Keramik, 12,5 x 4 x 3,8 cm


Im Nebenraum werden Bettina Hutschek’s Schreibmaschinenzeichnungen gezeigt, die in den letzten Monaten neu entstanden sind und einen guten Einblick in ihr arbeitsdurchdringendes poetisches Gerüst zulassen. (Die ganze Serie an 20 Einzelarbeiten ist am Ende zu sehen)


Installation view, Greusslich Contemporary, 2013

Per Monitor wird der fiktive Dokumentarfilm „City of Kroy“ (engl./dt.) von 2012 gezeigt, der die Geschichte einer Stadt erzählt, in der sich Erinnerungen in Form von Staub materialisieren. Der Film setzt sich aus dokumentarischen Aufnahmen, Interviews, Performances und Interventionen im Stadtraum und einer poetischen Erzählung aus dem Off zusammen. Basierend auf einer Post-9/11-Realität der Stadt New York, zeigt „City of Kroy“ eine parallele Wirklichkeit, in der kollektive Erinnerungen, Fakten, Alltagstätigkeiten und mystische Strukturen verschwimmen.


Installation view, Greusslich Contemporary, 2013


Bettina Hutschek hält derzeit das Arbeitsstipendium vom Senat Berlin. Weitere Stipendien der letzten Jahre waren u.a. der Malta Film Fund (2013), eine Artist Residency in Quimper (F) (2012-2013), das Goldrausch Stipendium, Berlin (2011), der Malta Arts Fund und ein DAAD–Stipendium (2010).
Für weitere Fragen steht Ihnen die Galerie Greusslich Contemporary gerne zur Verfügung.


Installation view, Greusslich Contemporary, 2013


Installation view, Greusslich Contemporary, 2013


Installation view, Greusslich Contemporary, 2013


Installation view, Greusslich Contemporary, 2013


Installation view, Greusslich Contemporary, 2013


Installation view, Greusslich Contemporary, 2013


Installation view, Greusslich Contemporary, 2013

Credits: All fotos made by Martina Magno
© Martina Magno, Bettina Hutschek und Greusslich Contemporary


--------------------------------------------
English:

Bettina Hutschek

“Doubts about the notion of reality”

15.12.13−1.2.14

Greusslich Contemporary is pleased to announce the first solo exhibition of Bettina Hutschek. Hutschek is presenting an installation with a new video work and a series of porcelain figurines, which gives a new interpretation of a Breton legend by shifting the narrative perspective away from the traditional Christian-masculine version. Thus, Hutschek poetically offers a new view of the legend “La ville d’Ys / The city of Ys” (ger./engl.), which shows the change from Paganism to Christianity, thus representing a fight between two ideologies. Like in many of her works, Bettina Hutschek challenges the content of existing versions of knowledge transfer and encourages the questioning of seemingly obvious contexts and existing theories.

The legend tells the story of the city of Ys, which was flooded by God as punishment for its sinful behavior. A woman was supposedly responsible for these sins and the subsequent natural disaster; only with Bettina Hutschek, she gets her own voice. Additionally, Hutschek has re-interpreted some porcelain figurines in a painterly way to make them protagonists of her “new” story; their shapes stem from the repertoire of the porcelain manufacture Henriot Quimper, (Quimper/ France), where the legend is located.

In the side room, Bettina Hutschek’s latest typewriter drawings are being presented. They give a good insight into her omnipresent poetic approach. The serie can be approached at the end)

The fictitious documentary “City of Kroy” (engl./ger.) (2012) is shown on a monitor. It tells the story of a city whose memories materialize in form of dust. The film consists of documentary takes, interviews, performances and interventions in urban space and the poetical narration of a voice-over. Based onto the post-9/11-reality of New York, “City of Kroy” procreates a parallel world where collective memories, facts, daily actions and mythical structures merge.

Bettina Hutschek is currently receiving the work stipend by the Senat Berlin. Previous scholarships include among other the Malta Film Fund (2013), an Artist Residency in Quimper, France (2012-13), the Goldrausch Stipendium Berlin (2011), the Malta Arts Fund and a DAAD-Scholarship (2010).

-------------------------------------------
Español:


Bettina Hutschek

“Dudas sobre la noción de realidad”

15.12.13 al 1.2.14

Greusslich Contemporary se complace de anunciar la primera exposición individual de la artista Bettina Hutschek. En la sala principal se exhibe su nuevo trabajo en video y una serie de figuras de porcelana, con las que, cambiando la perspectiva narrativa, da una nueva interpretación totalmente diferente de una leyenda bretona, alejada de la versión tradicional, la cual ha sido narrada desde un punto de vista cristiano-masculino. Con ello muestra, de un modo poético, una nueva mirada de la leyenda “La ville d`Ys”, la ciudad de Ys, que simboliza el cambio del paganismo al cristianismo y, por consiguiente, representa también la lucha de ambas ideologías. Bettina Hutschek indaga, como en muchos otros de sus trabajos, en el contenido de versiones establecidas y alienta a cuestionar las presuntas obviedades en los textos y en las teorías existentes.

La leyenda cuenta la historia de la ciudad de Ys, la cual fue anegada por Dios como castigo, debido a su comportamiento pecaminoso. Una mujer fue supuestamente la responsable del desencadenamiento de estos pecados y, en consecuencia, de la posterior catástrofe natural; pero con Bettina Hutschek, ésta toma su propia voz. Hutschek ha reinterpretado algunas figuras de porcelana pintadas, a fin de hacer de ellas las protagonistas de su nueva historia, cuyas formas provienen del repertorio de la manufactura de porcelana de Henriot Quimper, Quimper (Francia), en cuyo entorno está localizada la leyenda.

En la sala anexa se muestran los últimos dibujos a máquina de Bettina Hutschek. Éstos dan buena muestra del omnipresente acercamiento poético de la artista. Mira los al final)

Por medio de un monitor se presenta también un documental de ficción “City of Kroy”, (2012). En él se narra la historia de una ciudad, en la que los recuerdos se materializan en forma de polvo. La película se compone de grabaciones, documentales, entrevistas, performances e intervenciones en un espacio urbano, todo ello junto a la narración poética de una voz en off. Basado en un post-reality del 11S de la ciudad de Nueva York, “City of Kroy” procrea un mundo paralelo, en donde se desdibujan los recuerdos colectivos, los hechos, las acciones cotidianas y estructuras místicas.

Bettina Hutschek recibe actualmente una beca del Senado de Berlín. Ha recibido otras becas con anterioridad, tales como: Malta Film Fund (2013), una residencia artística en Quimper, Francia. (2012-2013), el Goldrausch Stipendium Berlin (2011), Malta Arts Fund y la Beca DAAD en 2010.

---------------------------------------------------------------------

BETTINA HUTSCHEK – Leaves of Queen's Velvet #1–#20

Overview:






Leaves of Queen's Velvet #01, 2013
Edition: 1/20
Typewriter on paper (Queen's Velvet), 17,6 x 13,6 cm unframed


(back to Overview)



Leaves of Queen's Velvet #02, 2013
Edition: 2/20
Typewriter on paper (Queen's Velvet), 17,6 x 13,6 cm unframed


(back to Overview)



Leaves of Queen's Velvet #03, 2013
Edition: 3/20
Typewriter on paper (Queen's Velvet), 17,6 x 13,6 cm unframed


(back to Overview)



Leaves of Queen's Velvet #04, 2013
Edition: 4/20
Typewriter on paper (Queen's Velvet), 17,6 x 13,6 cm unframed


(back to Overview)



Leaves of Queen's Velvet #05, 2013
Edition: 5/20
Typewriter on paper (Queen's Velvet), 17,6 x 13,6 cm unframed


(back to Overview)



Leaves of Queen's Velvet #06, 2013
Edition: 6/20
Typewriter on paper (Queen's Velvet), 17,6 x 13,6 cm unframed


(back to Overview)



Leaves of Queen's Velvet #07, 2013
Edition: 7/20
Typewriter on paper (Queen's Velvet), 17,6 x 13,6 cm unframed


(back to Overview)



Leaves of Queen's Velvet #08, 2013
Edition: 8/20
Typewriter on paper (Queen's Velvet), 17,6 x 13,6 cm unframed


(back to Overview)



Leaves of Queen's Velvet #09, 2013
Edition: 9/20
Typewriter on paper (Queen's Velvet), 17,6 x 13,6 cm unframed


(back to Overview)



Leaves of Queen's Velvet #10, 2013
Edition: 10/20
Typewriter on paper (Queen's Velvet), 17,6 x 13,6 cm unframed


(back to Overview)



Leaves of Queen's Velvet #11, 2013
Edition: 11/20
Typewriter on paper (Queen's Velvet), 17,6 x 13,6 cm unframed


(back to Overview)



Leaves of Queen's Velvet #12, 2013
Edition: 12/20
Typewriter on paper (Queen's Velvet), 17,6 x 13,6 cm unframed


(back to Overview)



Leaves of Queen's Velvet #13, 2013
Edition: 13/20
Typewriter on paper (Queen's Velvet), 17,6 x 13,6 cm unframed


(back to Overview)



Leaves of Queen's Velvet #14, 2013
Edition: 14/20
Typewriter on paper (Queen's Velvet), 17,6 x 13,6 cm unframed


(back to Overview)



Leaves of Queen's Velvet #15, 2013
Edition: 15/20
Typewriter on paper (Queen's Velvet), 17,6 x 13,6 cm unframed


(back to Overview)



Leaves of Queen's Velvet #16, 2013
Edition: 16/20
Typewriter on paper (Queen's Velvet), 17,6 x 13,6 cm unframed


(back to Overview)



Leaves of Queen's Velvet #17, 2013
Edition: 17/20
Typewriter on paper (Queen's Velvet), 17,6 x 13,6 cm unframed


(back to Overview)



Leaves of Queen's Velvet #18, 2013
Edition: 18/20
Typewriter on paper (Queen's Velvet), 17,6 x 13,6 cm unframed


(back to Overview)



Leaves of Queen's Velvet #19, 2013
Edition: 19/20
Typewriter on paper (Queen's Velvet), 17,6 x 13,6 cm unframed


(back to Overview)



Leaves of Queen's Velvet #20, 2013
Edition: 20/20
Typewriter on paper (Queen's Velvet), 17,6 x 13,6 cm unframed


(back to Overview)