Greusslich Contemporary has new web site!
Please follow: https://greusslich-contemporary.de

/ Archive

Press Release in German / English:

SOFT TURNS (Sarah Jane Gorlitz & Wojciech Olejnik)

“P – 19720”

26.10.−30.11.13

Greusslich Contemporary ist erfreut, die nächste Einzelausstellung von SOFT TURNS (Sarah Jane Gorlitz & Wojciech Olejnik) anzukündigen, die ihre neueste Arbeit “P-19720” vorstellen werden. Die Künstler sind bekannt für ihre arbeitsintensiven Stop-Motion-Animationen, in denen sie Modelle und verschiedene andere einfache und handgemachte Effekte benutzen, um damit Vertrautheit in einen alltäglichen Raum zu generieren. “P-19720” ist die neueste Arbeit einer nicht abgeschlossenen Serie mit dem Titel Behind the High Grass, die bereits 2012 bei Greusslich Contemporary im Rahmen der der Gruppenausstellung “Upgrade” vorgestellt wurde. Die Serie basiert auf einem Reisetagebuch der Nachkriegszeit, worüber SOFT TURNS sagen:


“The travel book has become, for us, an apt metaphor to address issues concerning otherness. Cloaked with generic narratives occurring in real places, these literary accounts actually often delve into complex social, historical, political or psychological contexts. Much of our recent practice surrounds a post-war travel book we once found at a flea market, which had lost all its text, leaving only enigmatic sepia images.”



Still image: SOFT TURNS (Sarah Jane Gorlitz and Wojciech Olejnik), P-19720, 2013,
stop-motion animation with sound, 3:42 (loop)


Die Arbeiten der Serie beziehen sich jeweils auf das erste Zusammentreffen mit den Bildern dieses Buches. Obwohl SOFT TURNS anfangs der Versuchung widerstand, der Geschichte des Buches nachzugehen, haben sie schließlich doch  sehr viel über die tschechischen Autoren Jiří Hanzelka and Miroslav Zikmund herausgefunden. Sie besuchten sogar ein Museum in Zlin, das den beiden gewidmet war, aber heute  leider nicht mehr existiert. Gorlitz und Olejnik wurden von der Geschichte der zwei jungen Ingenieure angezogen, die ihre Freizeit damit verbrachten, über ferne Länder zu lesen, Sprachen zu lernen, Landkarten zu studieren, Pläne zu schmieden und Kontakte im Ausland zu suchen und deren  Enthusiasmus tatsächlich einen Autohersteller überzeugte, ihnen ihre Reisen durch die Welt zu finanzieren. Später wurden sie in der Tschechoslovakei  der Nachkriegszeit heimliche Volkshelden und ihre Berichte und Filme wurden für viele, die sich durch das repressive kommunistische System isoliert  fühlten, ein Tor zur Welt.


Installation view: Soft Turns, "P-19720", Greusslich Contemporary, 2013

Der Titel des Videos “P-19720” bezieht sich auf das Autoschild des PKWs Tatra 87, das auf  den Fotos der Südamerikareisen oft einen zentralen Platz einnahm. SOFT TURNS verarbeiten in ihrem Video verschiedene Landschaften, die ähnlich zu den Bildern in dem Buch sind, die aus dem Auto heraus geschossen wurden. Es ist eine Erfahrung des zwanzigstes Jahrhunderts, Landschaften von diesem Standpunkt aus zu betrachten, leicht distanziert und räumlich getrennt, als ob Natur bereits komponiert und fertig zum Betrachten wäre, wie von einem Beobachtungspunkt. Im Video hängen vor dieser Aussicht und der Windschutzscheibe Fotopapiere, auf die, einen Fotoentwicklungsprozess imitierend, Bildern mit natürlichem Licht projiziert werden und je nach natürlicher Lichtsituation ein- und ausblenden.


Die tschechischen Reisenden machten während ihrer Touren durch die Welt in den fünfziger Jahren tausende von Fotos. Gorlitz und Olejnik stellten sich vor, wie das Auto in eine Dunkelkammer umfunktioniert wurde und einen mobilen Raum bildete, der darauf ausgelegt war, mit fremden Orten durch den bekannten, alltäglichen Vorgang, Fotos zu entwickeln, zu interagieren, Wege zu finden und Verbindungen mit etwas anderem zu erforschen.


Sarah Jane Gorlitz *1978 und Wojciech Olejnik *1975 arbeiten seit 2006 zusammen an Stop-Motion-Animationen und Video-Installationen. Sie leben und arbeiten derzeit in Toronto, Kanada und hatten bisher Einzelausstellungen in Kanada, Deutschland, Schweden, Norwegen und den USA. Sie nahmen an zahlreichen internationalen Gruppenausstellungen und Festivals teil, wie etwa das SESC_Videobrasil 17th + 18th International Contemporary Art Festival, São Paulo; Now&After ‘12: International Video Art Festival, Museum of Modern Art, Moskau, und Alternative Now: 14 Media Art Biennale WRO 2011, im Nationalmuseum in Wrocław, Polen.


SOFT TURNS (Sarah Jane Gorlitz & Wojciech Olejnik) erhielten bereits zahlreiche Stipendien, Aufenthalte und Ehrungen und verbringen derzeit ihre Canada Arts Council Paris Residency in La Cité Internationale des Arts, Paris, Frankreich.

 

-----------------------------------------------------------------------
English:

SOFT TURNS (Sarah Jane Gorlitz & Wojciech Olejnik)

“P – 19720”

26.10.−30.11.13

Greusslich Contemporary is pleased to announce the next solo exhibition, introducing a new work “P-19720” by SOFT TURNS (Sarah Jane Gorlitz and Wojciech Olejnik).  The artists are known for their laborious stop-motion animations, which use models and various other simple, handmade effects to engage intimately with everyday spaces.  This new work comes out of an ongoing series entitled Behind the High Grass which wasintroduced in the Greusslich Contemporary group show “Upgrade” in 2012. The project is based on a post-war travel book, about which SOFT TURNS states:


 “The travel book has become, for us, an apt metaphor to address issues concerning otherness. Cloaked with generic narratives occurring in real places, these literary accounts actually often delve into complex social, historical, political or psychological contexts.  Much of our recent practice surrounds a post-war travel book we once found at a flea market, which had lost all its text, leaving only enigmatic sepia images.”



Still image: SOFT TURNS (Sarah Jane Gorlitz and Wojciech Olejnik), P-19720, 2013,
stop-motion animation with sound, 3:42 (loop)


The works of this series are each based on an initial encounter with the images of this book.  Although they resisted researching into the story at first, Gorlitz & Olejnik eventually discovered much about the Czech authors Jiří Hanzelka and Miroslav Zikmund, and even visited a museum dedicated to them in Zlin (which now no longer exists).   The became fascinated by the story of the two young engineers who spent their spare time reading about foreign lands, learning languages, studying maps, making plans and reaching out to contacts abroad, and whose enthusiasm eventually convinced a car manufacturer to sponsor their travels around the world.  Later the two became unwitting folk heroes in post-war Czechoslovakia, and their journals and films became a portal to the outside for many who felt cut off by the repressive Communist system. 


The title of the video, P-19720 (2013), refers to the license plate of the travelers’ car, a “Tatra 87”, which featured often, as though a central character, in the photographs of the journey through South America.  Soft Turns’ video presents various landscapes similar to those found in the book as seen from a car window.  This is a 20th century experience – viewing landscape from this vantage point, slightly distanced and apart, as though taking nature in already composed, ready to be viewed like at a lookout.  In front of this view and the windshield hang photo papers with images that fade in and out, mimicking photographic development processes but in effect, being created only through the projection of natural light and shadow.  The Czech travelers took thousands of photographs on their journeys around the world in the 1950s.  The artists here imagined the possibilities of a car-turned- darkroom. To consider a mobile space designed as a means to engage with a foreign place (through the familiar, everyday practice of developing photographs), to find paths and explore connections with something other.


Sarah Jane Gorlitz *1978 and Wojciech Olejnik *1975 have been collaborating on stop-motion and video installation since 2006. They are currently based in Toronto, Canada and have held solo exhibitions in Canada, Germany, Sweden, Norway, and the USA, and participated in numerous international group shows and festivals such as SESC_Videobrasil 17th + 18th International Contemporary Art Festival, São Paulo; Now&After ‘12: International Video Art Festival, Museum of Modern Art, Moscow, and Alternative Now: 14 Media Art Biennale WRO 2011, in the National Museum in Wrocław, Poland.

SOFT TURNS is winner of many grants, residencies and awards and currently holder of the Canada Arts Council Paris Residency in La Cité Internationale des Arts, Paris, France.
For any further question the gallery is pleased to receive your requests.